زمان فعالیت بدنی با میزان تناسب قلبی تنفسی و خطر CV برای مردان مبتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد

17فوریه 2021- مطالعات متعدد نقش فعالیت بدنی را در بهبود سلامت قلب برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده اند. اما اینکه آیا ورزش در یک ساعت مشخص از روز، مزایای اضافه تری برای سلامتی این جمعیت بهمراه دارد، هنوز تا حد زیادی ناشناخته است. اکنون، مقاله ی محققان بیمارستان بریگهام و زنان و محققان مرکز دیابتجاسلین، که در ژورنالDiabetes Care  منتشر شده است، همبستگی بین ساعت فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید در روز را با تناسب قلب و عروق و خطرات سلامتی برای مردان مبتلا به دیابت نوع 2 و چاق یا دارای اضافه وزن، نشان می دهد.

این تیم تحقیقاتی در مطالعه ای با شرکت 2035 نفر، دریافتند: مردانی که صبح ها فعالیت بدنی انجام می دهند، مستقل از میزان و شدت فعالیت بدنی هفتگی، بیشترین خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را دارند. مردانی که بیشترین فعالیت را در اواسط روز داشتند، دارای سطح تناسب قلبی تنفسی پایین تری هستند. در زنان، محققان ارتباطی بین زمان خاص فعالیت در طول روز و خطر CHD یا تناسب قلبی تنفسی پیدا نکردند.

پرفسور Jingyi Qian، نویسنده ی مسئول این مطالعه از بخش اختلالات خواب و ریتم شبانه روزی در بریگهام، گفت: پیام کلی برای جمعیت بیمار ما همچنان این است که شما باید هر زمان که می توانید ورزش کنید زیرا ورزش منظم فواید چشمگیری برای سلامتی به همراه دارد. وی افزود: اما محققانی كه اثرات فعالیت بدنی را مطالعه می كنند، باید زمان را به عنوان یك ملاحظه ی اضافی در نظر بگیرند تا بتوانیم در مورد چگونگی تأثیر زمان ورزش در روز بر رابطه ی بین ورزش و سلامت قلب و عروق توصیه های بهتری به مردم ارائه دهیم.

محققان داده های اولیه را از مطالعه Look AHEAD (اقدام برای سلامت در دیابت) تجزیه و تحلیل کردند، یک مطالعه بالینی تصادفی چند مرکزی که از سال 2001 آغاز شده و سلامت بیش از 5000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و دارای اضافه وزن یا چاقی را زیر نظر گرفته است. در این میان، فعالیت بدنی بیش از 2000 نفر در ابتدای تحقیق اندازه گیری شده بود.

دکتر Roeland Middelbeek، نویسنده ی مسئول این مقاله و محقق تحقیق  Look AHEAD، از مرکز دیابت جاسلین، گفت: مشخصات جمعیت مورد مطالعه در ابتدای تحقیق بسیار خوب توصیف شده بود، با اندازه گیری دقیق معیارهای متابولیکی و فعالیت بدنی، که مزیت استفاده از این مجموعه داده ها برای کار ما محسوب می شد.

برای این مقاله، محققان داده های شتاب سنج هایی که شرکت کنندگان به مدت یک هفته در ابتدای مطالعهLook AHEAD  پوشیده بودند را بررسی کردند. محققان "ساعت" فعالیت روزانه ی متوسط ​​تا شدید این افراد در روز، از جمله انجام کارهای پر زحمت را که فراتر از اشکال ورزش تعریف شده سنتی است، را پیگیری کردند. محققان برای ارزیابی میزان خطر شرکت کنندگان برای تجربه CHD طی چهار سال آینده، از الگوریتم نمره خطر معروف Framingham که برای هر جنس بطور اختصاصی تعیین شده است، استفاده نمودند.

تفاوتهای فیزیولوژیکی مختص به جنس ممکن است به توضیح همبستگی برجسته تر ساعت ورزش با خطر بیماری قلبی عروقی و تناسب قلبی تنفسی در مردان، که تمایل به ابتلا به CHD در اوایل زندگی دارند، کمک کند. با این حال، محققان متذکر شدند که عوامل دیگری نیز می توانند در این زمینه نقش داشته باشند. هنوز مشخص نیست که چرا فعالیت در زمان خاصی از روز ممکن است با سطوح مختلف سلامتی و تناسب اندام مرتبط باشد.

محققان همچنین نتوانستند تفاوتهای ریتم های شبانه روزی شرکت کنندگان را در نظر بگیرند: در حالی که یک دویدن آهسته در ساعت 6 عصر برای یک شرکت کننده ی سحرخیز ممکن است "تمرین شبانه" محسوب شود، برای شرکت کننده ی دیگری که دیرتر از خواب بیدار می شود، ممکن است، از نظر زیست شناختی یک فعالیت ورزشی در "بعد از ظهر" محسوب گردد، صرف نظر از اینکه ساعت فعالیت در مطالعه چگونه ثبت شده است.

دکتر Qian، گفت: علاقه به بررسی فعل و انفعال بین فعالیت بدنی و سیستم سیرکادین(ریتم شبانه روزی) اخیرا مطرح شده است. ما یک متدولوژی برای تعیین کمیت و تعیین مشخصات شرکت کنندگان بر اساس ساعت انجام فعالیت فیزیکی آنها در روز تشکیل دادیم، که به محققان اجازه می دهد مطالعات دیگری را روی سایر گروه ها انجام دهند.

فراتر از تلفیق بیشتر بیولوژی سیرکادین با فیزیولوژی ورزشی، محققان همچنین از استفاده از داده های طولی برای بررسی چگونگی ارتباط زمان ورزش با پیامدهای سلامت قلب و عروق، به ویژه در میان بیماران دیابتی که بیشتر مستعد حوادث قلبی عروقی هستند، بسیار هیجان زده هستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-physical-linked-cv-men-diabetes.html